praticalingua

Associu praticalingua - Carrughju Sant'Ànghjuli - praticalingua@gmail.com - 07 86 38 36 36

LINGUA - CULTURA - MUSICA : 2009, a paghjella à l'UNESCO


Rédigé le Venari u 25 di Maghju 2018 à 09:28 | Lu 25 commentaire(s)


In l'annate 2000, artisti è eletti di l'Assemblea di Corsica anu dumandatu a scrizzione di a pulifunia corsa à u tìtulu di u patrimoniu immateriale di l'Umanità.


U cumitatu di a salvezza di u patrimoniu imateriale di l'UNESCO, riunitu in Abbù Dabbì, hà ricunnisciutu a candidatura di a Paghjella isulana, u 1 d'ottobre di u 2009.

 

A Paghjella, cosa hè ?

A Paghjella hè un cantu in pulifunia, à trè voce è senza strumenti. Ste trè voce sò ''u bassu'', ''a segonda'', è ''a terza'' chì si cantanu segondu un ''versu'' particulare è precisu (si pò di chì un versu hè una frasa musicale).

Ci so parechje versi : u versu di Sermanu, u versu di Rusiu, u versu di Bustanicu è d'altri versi torna.

A segonda hè quella chì principia u cantu, dopu vene u bassu, da sustènela, è in fine si sente a terza, a voce a più alta chi supraneghja l'altre è compie l'accordu.

 

 

Sta scrizzione hè u risultatu di quarant'anni di lotta per salvà una mùsica, una pràtica tradiziunale, un' identità.

In i tempi, stu cantu ùn era micca in perìculu, si praticava in Còrsica, soprattuttu in Cismonte, in particulare in Castagniccia.

Ma versu l'annate 1970, tempi di u riacquistu culturale, si hè avvistu omu chì a paghjella si perdìa.

Ghjè tandu u princìpiu di una divizia di gruppi culturali maiò cum'è Canta u Populu Corsu, I Chjami Aghjalesi, A Filetta o I Muvrini chì anu fattu assai per fà sente è trasmette sta tradizione.

 

In u 1997 a cunferenza di l'organizazione addotta una risoluzione chì permette di pruclamà a paghjella Capudòpara di u patrimoniu orale è immateriale di l'Umanità.

 

In u 2005 l'Assemblea di Corsica vota a l'unanimità per a candidatura di a paghjella è cusi hè creatu l'associu Cantu in Paghjella. Petru Guelfucci è Ghjuvanpàulu Poletti seranu l'attori principali di sta mossa.

 

A paghjella hè scritta finalamente nantu à a lista di u patrimoniu mundiale di l'Umanità ind'a categuria ''culturale immateriale'' d'ottobre di u 2009.

 

Avà l'Unesco participeghja attivamente à a prutezzione di a paghjella è à a so diffusione.

In Corsica ma dinù in Cuntinente, ci sò parechji lochi duve a paghjella si po amparà è trasmette.

 




Ind\'a listessa rubricca
< >

Venari u 25 di Maghju 2018 - 09:24 LINGUA - CULTURA - MUSICA : 1914, A Cispra

Venari u 25 di Maghju 2018 - 09:19 LINGUA - CULTURA - MUSICA : 1977, I Chjami Aghjalesi




QUALE SIMU ?

Praticalingua hè di più chè un locu induve si ampara u corsu. Pudete seguità una furmazione di lingua corsa o in lingua corsa (segondu l’attelli) ma, al di là, ci truvate a ghjente, ci tuccate un bichjeru o ci biite un caffè in un spaziu assestatu apposta. Pudete vene dinù à prufittà di un spaziu bibbiuteca. Hè un locu 100% cursòfunu induve vo pudete stà à sente, dumandà rinsignamenti o cunsigli è soprattuttu mèttevi à parlà corsu à u vostru rìtimu. 




QUALE PÒ VENE ?

Ind’è noi, ci vènenu :

Ghjente d’ogni età : ciucci, adulescenti è adulti.

Ghjente chì scòprenu a lingua.

Ghjente chì anu bisognu di ripiglià cunfidenza per parlà corsu è chì ghjùnghjenu per francà u passu è parlà più vulenteri.

Ghjente chì u corsu u pàrlanu benìssimu è chì ghjùnghjenu à amparà affari artìstichi, culturali o patrimuniali è à sparte u so sapè.

Ind’è noi, ci vènenu ghjente chì vòlenu praticà a so lingua è sparte una stonda d’amicizia, o passà da u parlà à u fà !




Induve simu ?

U nostru lucale si trova indè u Cunventu Sant'Ànghjuli, daretu à u Palazzu di Ghjustizia.



Seguìtaci nant'à Twitter

è nant'à Facebook