Praticalingua

STORIA DI CORSICA-PERSUNAGI: Sampieru Corsu 1484-1567




Generale Corsu, Mercenariu


STORIA DI CORSICA-PERSUNAGI: Sampieru Corsu 1484-1567
Ghjuvan Petru (Gian Pietro) di Bastelica principia a so cariera militare in Italia in u 1498 à 14 anni. Entre in l’armata francese di Francescu u Primu in lu 1540.
 
In lu 1547, hè culunellu è piglia u nome di Sampiero Corso. Sposa Vannina D’Ornano, una giòvana nòbile Corsa.
 
Participeghja à a Guerra di Arrigu II contru à Carlu u Quintu, Imperatore d’Alemagna, Rè di Spagna, di Nàpuli è di Sicilia.
 
Arrigu II vole tandu piglià a Còrsica è manda à Sampieru Corsu. Aiutatu da l'Ornano, vince parechje battaglie contru à Ghjènuva. Arrigu II è Carlu u Quintu zìfranu a treva di Vaucelles è a Còrsica diventa francese in lu 1556  è durante 5 anni. Ma a Francia hà altre difficultà in Europa è l’ambizione di Sampieru Corsu in Còrsica hà da spènghjesi. Scrive à u Rè « vogliu vive è more in st’ìsula ». Ma Sampieru riparte in Francia.
 
Dopu a morte di Arrigu II, a Francia lascia a guerra in Còrsica è Sampieru Corsu hè fattu Guvernatore d’Ècchishi in Pruvenza poi Ambasciadore in Custantinòpuli. Da tandu a so moglia di 17 anni d'età, in Marseglia, si sente abbandunata. Hà da esse ingannata da e parolle di u precettore di i so figlioli, un Ghjenuvese, è vende tuttu u patrimoniu di Sampieru.

Furibondu, Sampieru para u battellu di a so moglia chì andava in Liguria, a face arrestà, a ghjudicheghja è a cundanna à a morte. Vannina averia supplicatu u so maritu, di strangulalla à di per ellu è d'ùn falla micca tumbà da i suldati, è ciò chì fù dettu fù fattu.
 
Di vultata in Corsica, i signori s'addunìssenu à Ghjènuva. L'Ornano è Ghjènuva offrinu una ricumpensa per u capu di Sampieru. U 17 di gennaghju 1567, hè tombu Sampieru ind'è una tràppula, tesa da i cucini di Vannina. I Ghjènuvesi metteranu u so capu, spostu nantu à i muri d’Aiacciu.



Ind'a listessa rubricca
< >

Venari u 25 di Maghju 2018 - 09:24 LINGUA - CULTURA - MUSICA : 1914, A Cispra

Venari u 25 di Maghju 2018 - 09:19 LINGUA - CULTURA - MUSICA : 1977, I Chjami Aghjalesi